Έως το 2023 αναμένεται να δούμε τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, κατόπιν διεξαγωγής του σχετικού διαγωνισμού και θα διακηρυχθεί εντός των επόμενων ημερών, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), κατά την τοποθέτηση του στην πρόσφατη ημερίδα που διοργανώθηκε. Η προμήθεια των ηλεκτρικών λεωφορείων θα γίνει τμηματικά, ξεκινώντας με τα πρώτα 770 οχήματα.
Οι δύο μεγαλύτεροι προβληματισμοί του εγχειρήματος που πρέπει να διευθετηθούν μέχρι την κυκλοφορία των ηλεκτρικών λεωφορείων, είναι η πρόβλεψη και ο σχεδιασμός σταθμών φόρτισης των λεωφορείων, καθώς είναι επιτακτικό να γίνει επανασχεδιασμός των δρομολογίων τους, σύμφωνα με τις προειδοποιήσεις του διευθύνων σύμβουλου του ΟΑΣΑ.
Και ενώ αναμένεται σε λίγες ημέρες ο διαγωνισμός για την προμήθεια αστικών ηλεκτρικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, οι μέχρι τώρα πληροφορίες του διαγωνισμού αναφέρουν πως η προμήθεια λεωφορείων θα γίνει τμηματικά, με την πρώτη φάση ανανέωσης στόλου των 2 μεγαλουπόλεωννα αφορά την αγορά 770 οχημάτων, μεταξύ των οποίων τα 2/3 θα διατεθούν στον στόλο της Αθήνας και το 1/3 στης Θεσσαλονίκης. Αναφορικά με την τεχνολογία των οχημάτων, τα 350 θα είναι ηλεκτρικά, 300 φυσικού αερίου εκ των οποίων τα 200 θα είναι 12m και τα 100 18m και τέλος 120 υβριδικά. Το συνολικό κόστος της προμήθειας αναμένεται να φτάσει τα 380 εκ.€.
Κατά το μεταβατικό στάδιο έως και της μετατροπής του στόλου σε «πράσινα» λεωφορεία, ενα από τα μεγαλύτερα θέματα που θα πρέπει να διευθετηθεί, είναι η κατασκευή σημείων φόρτισης οχημάτων, καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό του ανανεωμένου στόλου αποτελείται από ηλεκτρικά οχήματα. Για όλα αυτά, ΟΑΣΑ και ΔΕΔΔΗΕ, βρίσκονται ήδη σε συζητήσεις και σχέδια, μεταξύ των οποίων η δυνατότητα νυχτερινής φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων σε αμαξοστάσια, καθώς και δυνατότητα σε συμεία σύντομης φόρτισης, όπως για παράδειγμα σε αφετηρίες γραμμών λεωφορείων. Παράλληλα, με τα σχέδια για σημεία φόρτισης σε αμαξοστάσια, προτάθηκε να τοποθετηθούν σημεία φόρτισης που θα εξυπηρετούνται και αστικά οχήματα, εκτός των λεωφορείων, καθώς υπάρχει άπλετος χώρος για στάθμευση.
Σε δηλώσεις του, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ αναφέρει «Η φόρτιση είναι η πιο σημαντική πρόκληση που έχει να αντιμετωπίσει η ηλεκτροκίνηση. Η νυχτερινή φόρτιση φαίνεται πιο απλή και κατάλληλη για να γίνει το πρώτο βήμα. Εκεί πρέπει να δούμε το κατά πόσο το δίκτυο μπορεί να φέρει αυτό το ρεύμα. Είμαστε σε στενή συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ ώστε να μας φέρει αυτήν την υποδομή. Η καθ’ οδόν φόρτιση δίνει μεγαλύτερη ευελιξία αλλά έχει και ρίσκο τόσο ως προς το χώρο και τη δυνατότητα να τοποθετηθεί η υποδομή, όσο και ως προς την αυτονομία που δίνει στο λεωφορείο».
Ωστόσο προβληματισμοί δημιουργούνται και από τις ιδιαιτερότητες των 2 μεγαλουπόλεων, καθώς είναι δύο πόλεις που δεν μπορούν να συγκριθούν με αντίστοιχες ευρωπαϊκές που η ηλεκτροκίνηση έχει εξελιχθεί πολύ περισσότερο. Μερικοί από αυτούς τους προβληματισμούς αφορούν τις υψηλές θερμοκρασίες κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, που επηρεάζουν την κατανάλωση και κατά συνέπεια την αυτονομία του οχήματος, όπως επίσης το γεγονός ότι και η Αθήνα αλλά και η Θεσσαλονίκη, δεν είναι «επίπεδες» πόλεις όπως για παράδειγμα το Άμστερνταμ.
Ένα ακόμα στοίχημα που θα πρέπει να κερδηθεί για την ομαλή μετάβαση, είναι η άμεση εξοικείωση του προσωπικού, οδηγών και τεχνιτών, οι οποίοι και θα χρειαστεί να διαχειριστούν. Εδώ και μερικούς μήνες, πραγματοποιούνται συχνά δοκιμαστικές διαδρομές, σε πραγματικές συνθήκες, με τους εργαζόμενους να έχουν κάνει δοκιμές στην Αθήνα με 5 υποψήφια οχήματα ευρωπαϊκής και κινέζικης κατασκευής.
Το πιθανότερο σενάριο μέχρι σήμερα και για λόγους αυτονομίας, τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία να δρομολογηθούν για να καλύψουν περιοχές του κέντρου και των 2 πόλεων, σε σχετικά μικρές αποστάσεις, με σκοπό την μείωση του θορύβου και των καυσαερίων, εφόσον αυτές οι περιοχές συνήθως είναι και πιο επιβαρυμένες. Σε όλες τις περιπτώσεις, δείχνει επιτακτικό να γίνει εξ ολοκλήρου ένα νέο πλέγμα δρομολογίων που θα αφορά όλες τις κατηγορίες οχημάτων και για τις 2 πόλεις.
Λίγα λόγια για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα
Παρότι η ηλεκτροκίνηση δείχνει να μην έχει αναπτυχθεί ιδιαίτερα στην Ελλάδα, λόγω μικρού ποσοστού κατοχής ηλεκτρικών οχημάτων, είναι μία χώρα με πάνω από 80 έτη εμπειρία στην ηλεκτροκίνηση, κατέχοντας ένα μεγάλο στόλο με τρόλεϊ. Το 1939 κυκλοφόρησε το 1ο δημόσιο τρόλεϊ, ενώ σήμερα, ο ΟΣΥ, διαθέτει στον στόλο του 220 ενεργά τρόλεϊ, ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα τρόλεϊ στην Ευρώπη. Τα τρόλεϊ, μπορεί να έχουν κατηγορηθεί αρκετές φορές για την παλιά τεχνολογία τους και την χαμηλή ταχύτητα, ωστόσο μέσω της λειτουργίας τους με ηλεκτρική ενέργεια, κατατάσσουν την Ελλάδα ευρωπαϊκά, στις υψηλότερες θέσεις ηλεκτροκίνησης ΜΜΜ (Μέσων Μαζικής Μεταφοράς).