Ενώ η αγορά των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων βαδίζει γοργά και διεισδύει όλο και περισσότερο στην Ευρωπαϊκή αγορά, η Νορβηγία μέχρι σήμερα δείχνει να είναι η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις σε ηλεκτροκίνητα EV αυτοκίνητα, ξεπερνώντας φέτος ποσοστό μεγαλύτερο του 50%. Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’70, η Νορβηγία έδειξε την προτίμηση της, επιχειρόντας την πρώτη παραγωγή ηλεκτροκίνητου οχήματος από την Strømmens Verksted, ενώ πολύ σύντομα ακολούθησε η ABB Battery Drives εξελίσσοντας κινητήρα δοκιμαστικής κατασκευής στο VW Golf Citystromer το 1989.
Ιστορικά, η Νορβηγία ξεκίνησε μία σειρά δοκιμών λύσεων και τεχνολογιών με επίκεντρο τους ηλεκτρικούς κινητήρες, από το 1990 έως το 1999, σε δημόσιους δρόμους, δίνοντας μεγαλύτερη βαρύτητα στο καινοτόμο Ford Think. Ταυτόχρονα ένας αγώνας για την κατάργηση των τελών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ο οποίος στέφθηκε με επιτυχία κατά την πλειοψηφία των πολιτών, υποστηρίχθηκε από την περιβαλλοντική ομάδα του Ιδρύματος Bellona σε συνεργασία με το pop συγκρότημα A-ha, γεγονός που έκανε ακόμα πιο δημοφιλή τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Νορβηγία.
Σήμερα, η Νορβηγία, κατέχει περίπου 19.000 σταθμούς φόρτισης στο ενεργητικό της, με 2 ταχείας φόρτισης ανά σχεδόν 50km κεντρικών αρτηριών της χώρας. Εντυπωσιακό επίσης είναι το γεγονός, ότι σήμερα η Νορβηγία παρέχει περισσότερους από 350 σταθμούς φόρτισης ανά 100.000 κατοίκους της. Αυτή η ταχεία ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης καθιστά την Νορβηγία στη δεύτερη θέση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να ακολουθεί την Ολλανδία. Αξίζει να αναφερθεί πως αντίστοιχα η Γερμανία διαθέτει περίπου 54 σταθμούς φόρτισης ανά 100.000 κατοίκους.
Ένας ακόμα πολύ σημαντικός λόγος επιλογής ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος στην Νορβηγία είναι η ευνοϊκή φορολογία ενός ηλεκτροκίνητου έναντι ενός συμβατικού οχήματος. Τα κυβερνητικά κίνητρα αγοράς ενός ηλεκτροκίνητου, ωφελούν τον αγοραστή από απαλλαγή του φόρου προστιθέμενης αξίας τάξης 25%, αλλά και απαλλαγή από επιπλέον φορολογικές επιβαρύνσεις που αφορούν τις εκπομπές ρύπων, καθώς και το βάρος οχήματος έναντι ενός συμβατικού. Ένα ακόμα πλεονέκτημα αγοράς ηλεκτροκίνητου οχήματος, η δωρεάν στάθμευση στα περισσότερα σημεία της χώρας, ενώ παράλληλα μπορούν να χρησιμοποιούν τις λωρίδες κίνησης αστικών λεωφορείων.
Μέσω των ανεπτυγμένων υποδομών φόρτισης, καθώς το μεγαλύτερο μέρος ηλεκτρικής ενέργειας της Νορβηγίας προέρχεται από υδροηλεκτρικούς σταθμούς, ο αγοραστής επωφελείται από το χαμηλό κόστος φόρτισης ενός ηλεκτροκίνητου, έναντι του κόστους των ορυκτών καυσίμων που χρειάζεται ένα συμβατικό όχημα.
Αυτοί είναι και οι βασικότεροι λόγοι που η πλειοψηφία των Νορβηγών δείχνει ξεκάθαρη προτίμηση στα ηλεκτροκίνητα οχήματα, ξεπερνώντας τα 77.000 EVs για το 2020, με το 54% να είναι καινούριες αγορές που πραγματοποιήθηκαν μέσα στο έτος. Στη συγκεκριμένη έρευνα δεν περιλαμβάνονται τα plug-in υβριδικά οχήματα, τα οποία και θα ανέβαζαν το ποσοστό πωλήσεων ηλεκτροκίνητων οχημάτων στο 75%.
Η μέχρι τώρα πορεία για το 2021 είναι αντίστοιχη και τους πρώτους 7 μήνες οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων άγγιξαν το 58%, με επιπλέον τα υβριδικά να προσθέτουν ένα 32%. Η Νορβηγία όντας μία χώρα μόλις 5,4 εκ. κατοίκων, αυτή τη στιγμή είναι 4η στον κόσμο σε πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Στόχος της χώρας μέχρι το τέλος του 2021 να ξεπεράσει τις 400.000 πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ βασική επιδίωξη μετά το 2025 να σταματήσουν οριστικά οι πωλήσεις συμβατικών οχημάτων.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο Thomas May, εκπρόσωπος της Porsche Β. Ευρώπης σχολιάζει «Η Νορβηγία είναι περίπου 5 χρόνια μπροστά από πολλές χώρες και η ηλεκτρική κινητικότητα είναι εκεί κάτι το συνηθισμένο. Οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων επωφελούνται από πολλά πλεονεκτήματα εκτός από την κρατική υποστήριξη, όπως ένα γκαράζ στάθμευσης μόνο για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο Όσλο. Η αυτονομία δεν αποτελεί πλέον πρόβλημα, καθώς 1.000 νέοι σταθμοί ταχείας φόρτισης εγκαταστάθηκαν στο χώρο μόνο κατά το 2020. Μόνο έτσι μπορεί κανείς να καταστήσει ελκυστική την ηλεκτρική κινητικότητα. Αυτό είναι που κάνει την διαφορά».