Από πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε το RMIT University, αποφάνθηκε πως τα κρατικά αεροδρόμια της Αυστραλίας θα μπορούσαν να παράξουν ηλεκτρική ενέργεια ικανή ώστε να τροφοδοτήσει με ηλεκτρικό ρεύμα περισσότερα από 135.000 νοικοκυριά, με μοναδική προϋπόθεση να υπήρχαν μεγάλης κλίμακας εγκαταστάσεις ηλιακών συλλεκτών στις στέγες τους.
Ερευνητές του RMIT University, που συμμετείχαν στην έρευνα, σύγκριναν την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από τους οικιακούς ηλεκτρικούς συλλέκτες σε μια περιφερειακή πόλη της Αυστραλίας, αντίστοιχα με την υποθετική πιθανή παραγωγή «πράσινης» ενέργειας σε 21 αεροδρόμια. Όπως φυσικά ήταν αναμενόμενο, διαπιστώθηκε πως εάν είχαν εγκατασταθεί μεγάλης κλίμακας συλλέκτες σε αεροδρόμια, θα ήταν ικανοί να παράξουν δέκα φορές περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια σε σχέση με τους 17.000 οικιακούς συλλέκτες της πόλης, ενώ παράλληλα θα μειωνόταν η παραγωγή αερίων του θερμοκηπίου κατά 150 κιλοτόνους ετησίως.
Εκπρόσωπος της ομάδας ερευνητών, η ερευνήτρια Tsain Soun, τόνισε πως η ανάλυση της έρευνας επιδεικνύει την αξία του να εστιάζονται οι προσπάθειες περί ανανεώσιμης ενέργειας σε μεγάλα, κεντρικού σχεδιασμού ηλιακά συστήματα σε στέγες. Παράλληλα, δεν έλειψε να αναφέρει πως «Δεν μπορούμε να βασιζόμαστε σε μικρούς οικιακούς συλλέκτες για να φτάσουμε σε μια οικονομία μηδενικών ρύπων, αντιθέτως η εγκατάσταση μεγάλων πάνελ σε τοποθεσίες όπως αεροδρόμια θα μας έφερνε πολύ πιο κοντά». Αν και στις δηλώσεις της, είπε πως τα αεροδρόμια είναι ιδανικά για ηλιακούς συλλέκτες, αναγνώρισε πως αυτή τη στιγμή δεν χρησιμοποιούνται στο πλήρες εύρος των δυνατοτήτων τους, ενώ πολλά από αυτά είναι χωρίς επαρκή ηλιακά συστήματα.
«Τα αεροδρόμια έχουν πολύ καλή έκθεση στον ήλιο επειδή δεν σκιάζονται από ψηλά κτίρια ή δέντρα, κάτι που τα καθιστά ιδανικά για την συλλογή της ενέργειας του ήλιου», ενώ πρόσθεσε πως η Αυστραλία αντιμετωπίζει μία ενεργειακή κρίση, καθώς οι δυνατότητες ηλιακής ενέργειας δεν αξιοποιούνται κατάλληλα, «Η αξιοποίηση αυτής της πηγής ενέργειας θα μπορούσε να οδηγήσει στην αποφυγή καύσης 63 κιλοτόνων άνθρακα ετησίως, γεγονός που είναι ένα σημαντικό βήμα προς ένα “zero-carbon” μέλλον».
Στα πλαίσια διενέργειας της έρευνας η οποία δημοσιεύθηκε στο The Journal of Building Engineering, υπολογίσθηκε η ηλιακή ενέργεια που παρήχθη από 17.000 οικιακούς συλλέκτες στο Bendigo της πόλης Victoria σε διάστημα ενός έτους. Έπειτα, χαρτογραφήθηκαν τα κτίρια σε όλα τα ομοσπονδιακά αεροδρόμια, εξαιρουμένων κτισμάτων όπως θόλοι, υπόστεγα κ.α., απ’ όπου και καταμετρήθηκαν 2,61 km2 (τετραγωνικά χιλιόμετρα) χώρων σε στέγες που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την εγκατάσταση μεγάλων πάνελ. Επόμενο βήμα της έρευνας ήταν να βρουν τις βέλτιστες δυνατές κλίσεις για τους συλλέκτες σε κάθε αεροδρόμιο, με σκοπό να βελτιστοποιηθούν οι αποδόσεις.
Μέχρι τώρα, τις μεγαλύτερες δυνατότητες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας είχε το αεροδρόμιο του Περθ, ενώ υψηλές ήταν και αυτές του αεροδρομίου της Μελβούρνης. Κατά την ερευνήτρια Soun εξίσου σημαντικές θα ήταν και οι δυνατότητες παραγωγής των ιδιωτικής ιδιοκτησίας αεροδρομίων, τα οποία αριθμούν πάνω από 150 στην Αυστραλία.