Όλα τα EV προσφέρουν ένα πλήθος λειτουργιών που χρησιμοποιούνται για την επιβράδυνση της διαδικασίας υποβάθμισης της μπαταρίας. Ωστόσο, η διαδικασία είναι αναπόφευκτη.
Ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν αποδειχθεί ότι έχουν σημαντικά χαμηλότερο κόστος ιδιοκτησίας σε σύγκριση με τα αντίστοιχα εσωτερικής καύσης, η μακροζωία των μπαταριών παραμένει ένα διφορούμενο θέμα. Παρόμοια με τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές ρωτούν πόσο μπορούν να διαρκέσουν οι μπαταρίες, οι κατασκευαστές συχνά αμφισβητούν το ίδιο θέμα.
«Κάθε μπαταρία θα υποβαθμίζεται κάθε φορά που τη φορτίζετε και την αποφορτίζετε», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Atlis Motor Vehicles, Mark Hanchett, στο InsideEVs.
Ουσιαστικά, είναι αναπόφευκτο ότι η μπαταρία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου σας, ή οποιαδήποτε επαναφορτιζόμενη μπαταρία ιόντων λιθίου, θα χάσει την ικανότητά της που είχε κάποτε. Ωστόσο, ο ρυθμός με τον οποίο θα υποβαθμιστεί είναι η άγνωστη μεταβλητή. Τα πάντα που κυμαίνονται από τις συνήθειες φόρτισης έως τη χημική σύνθεση του κυττάρου θα επηρεάσουν τη μακροπρόθεσμη αποθήκευση ενέργειας της μπαταρίας του EV.
Ενώ πολλοί παράγοντες είναι υπεύθυνοι, υπάρχουν τέσσερα κύρια στοιχεία που βοηθούν στην περαιτέρω υποβάθμιση των μπαταριών EV.
Γρήγορη φόρτιση
Η ίδια η γρήγορη φόρτιση δεν προκαλεί απαραίτητα επιταχυνόμενη υποβάθμιση της μπαταρίας, αλλά το αυξημένο θερμικό φορτίο μπορεί να βλάψει τα εσωτερικά εξαρτήματα της μπαταρίας. Η ζημιά αυτών των εσωτερικών μπαταριών οδηγεί σε λιγότερα Li-ions που μπορούν να μεταφερθούν από την κάθοδο στην άνοδο. Ωστόσο, η ποσότητα υποβάθμισης που αντιμετωπίζουν οι μπαταρίες δεν είναι τόσο υψηλή όσο μερικοί μπορεί να πιστεύουν.
Νωρίτερα την περασμένη δεκαετία, το Εθνικό Εργαστήριο του Αϊντάχο εξέτασε τέσσερα Nissan Leafs του 2012, δύο με φόρτιση 3.3kW στο σπίτι και τα άλλα δύο σε γρήγορους σταθμούς DC 50kW. Μετά από 40.000 μίλια, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι αυτό που φορτωνόταν στην Ουάσιγκτον είχε μόνο 3% περισσότερη υποβάθμιση. Το 3% θα εξακολουθεί να μειώνει το εύρος σας, αλλά η θερμοκρασία περιβάλλοντος φάνηκε να έχει πολύ μεγαλύτερη επίδραση στη συνολική χωρητικότητα.
Θερμοκρασίες περιβάλλοντος
Οι ψυχρότερες θερμοκρασίες μπορούν να επιβραδύνουν το ρυθμό φόρτισης ενός EV και να περιορίσουν προσωρινά το συνολικό εύρος. Οι ζεστές θερμοκρασίες μπορεί να είναι επωφελείς για γρήγορη φόρτιση, αλλά η παρατεταμένη έκθεση σε ζεστές συνθήκες μπορεί να βλάψει τα κύτταρα. Έτσι, εάν το αυτοκίνητό σας κάθεται έξω για μεγάλα χρονικά διαστήματα, είναι καλύτερο να το αφήσετε συνδεδεμένο, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιήσει την ισχύ της παροχής για να ρυθμίσει την μπαταρία.
Χιλιομετρική απόσταση
Όπως κάθε άλλη επαναφορτιζόμενη μπαταρία ιόντων λιθίου, όσο περισσότεροι κύκλοι φόρτισης, τόσο περισσότερη φθορά στο κύτταρο. Η Tesla ανέφερε ότι το Μοντέλο S θα έχει περίπου 5% υποβάθμιση αφού περάσει τα 25.000 μίλια. Σύμφωνα με την αναφορά, ένα άλλο 5% θα χαθεί μετά από περίπου 125.000 μίλια. Ωστόσο, αυτοί οι αριθμοί υπολογίστηκαν μέσω τυπικής απόκλισης, οπότε υπάρχουν πιθανώς ακραίες τιμές με ελαττωματικά κύτταρα που δεν εμφανίζονται στο γράφημα.
Χρόνος
Σε αντίθεση με τα χιλιόμετρα, ο χρόνος συνήθως έχει το χειρότερο τίμημα για τις μπαταρίες. Το 2016, ο Mark Larsen ανέφερε ότι το Nissan Leaf του θα έχανε περίπου 35% χωρητικότητα μπαταρίας στο τέλος μιας οκταετούς περιόδου. Ενώ αυτό το ποσοστό είναι υψηλό, οφείλεται σε ένα προηγούμενο Nissan Leaf, το οποίο είναι γνωστό ότι πάσχει από σοβαρή υποβάθμιση. Οι επιλογές με μπαταρίες με υγρή ψύξη θα πρέπει να έχουν πολύ χαμηλότερα ποσοστά φθοράς.
Προληπτικά μέτρα
Για να διατηρήσετε την μπαταρία σας στην καλύτερη δυνατή κατάσταση για το μέλλον, είναι απαραίτητο να θυμάστε τα ακόλουθα:
Εάν είναι δυνατόν, προσπαθήστε να αφήσετε το EV σας συνδεδεμένο εάν κάθεται για μεγάλο χρονικό διάστημα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Εάν οδηγείτε ένα Nissan Leaf ή άλλο EV χωρίς μπαταρίες που ψύχονται με υγρό, προσπαθήστε να τις κρατήσετε σε σκιερή περιοχή τις θερμότερες ημέρες.
Εάν το ηλεκτρικό σας όχημα διαθέτει τη δυνατότητα, προετοιμάστε το 10 λεπτά πριν οδηγήσετε τις ζεστές μέρες. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείτε να αποτρέψετε την υπερθέρμανση της μπαταρίας ακόμα και τις θερμότερες καλοκαιρινές ημέρες.
Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, το DC 50kW δεν είναι τόσο επιζήμιο όσο πιστεύουν οι περισσότεροι, αλλά αν παραμείνετε στην πόλη, η φόρτιση AC είναι φθηνότερη και συνήθως πιο βολική. Επιπλέον, η προαναφερθείσα μελέτη δεν περιελάμβανε φορτιστές 100 ή 150kW, τους οποίους μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα περισσότερα νέα EVs.
Αποφύγετε να χρησιμοποιείται το EV σας κάτω από 10-20% μπαταρία.
Εάν οδηγείτε ένα Tesla, Bolt ή οποιοδήποτε άλλο EV με χειροκίνητο περιοριστή φόρτισης, προσπαθήστε να μην υπερβείτε το 90% στην καθημερινή οδήγηση.
Υπάρχουν EV που πρέπει να αποφύγω;
Σχεδόν κάθε μεταχειρισμένο EV έχει εγγύηση μπαταρίας 8 ετών / 100.000 μιλίων που καλύπτει την υποβάθμιση εάν η χωρητικότητα της μπαταρίας πέσει κάτω από το 70%. Ενώ αυτό θα προσφέρει ασφάλεια, εξακολουθεί να είναι σημαντικό να αγοράσετε ένα με αρκετή εγγύηση.
Κατά γενικό κανόνα, κάθε επιλογή παλαιών ή/και με πολλά χιλιόμετρα θα πρέπει να γίνεται με προσοχή. Η τεχνολογία μπαταριών που είναι διαθέσιμη σήμερα είναι πολύ πιο προηγμένη από την τεχνολογία πριν από μια δεκαετία, οπότε είναι ζωτικής σημασίας να σχεδιάσετε την αγορά σας ανάλογα. Είναι καλύτερο να ξοδέψετε λίγο περισσότερο σε ένα νεότερο μεταχειρισμένο EV από το να πληρώσετε για αντικατάσταση μπαταρίας εκτός εγγύησης.