Διανύοντας την εποχή της ηλεκτροκίνησης, που άλλαξε τα μέχρι σήμερα δεδομένα της αυτοκίνησης, δημιουργήθηκε αυτομάτως η ανάγκη για σύγκριση μεταξύ συμβατικής και ηλεκτροκίνησης. Η βασικότερη και εμφανής διαφορά ανάμεσα στους δύο τύπους αυτοκινήτων είναι η μπαταρία των ηλεκτρικών που κάνει το αυτοκίνητο βαρύτερο, ενώ έχει ανάγκη φόρτισης από μερικά λεπτά εάν διατίθεται ταχυφορτιστής, έως και πολλές ώρες σε περιπτώσεις απλού φορτιστή. Στην περίπτωση των συμβατικών αυτοκινήτων, αρκεί ένα «φουλάρισμα» στο βενζινάδικο που δεν διαρκεί παραπάνω από ένα λεπτό.
Σχετικά με την δομή τους, δεν παρατηρούνται σημαντικές διαφορές, καθώς στα ηλεκτρικά ακολουθείται η ίδια σχεδίαση όπως στα συμβατικά ενώ αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν τη σχεδίαση συμβατικών και σε έκδοση ηλεκτρικών EVs. Αντίστοιχα αρκετές είναι και εκείνες οι εταιρείες που σχεδίασαν πλατφόρμες αποκλειστικά για τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα τους. Σε αυτές τις πλατφόρμες η βασικότερη διαφορά εντοπίζεται στον φουτουριστικό και πιο αεροδυναμικό σχεδιασμό που έχουν τα ηλεκτρικά έναντι των συμβατικών. Ο αεροδυναμικός σχεδιασμός των ηλεκτροκίνητων, παίζει σημαντικό ρόλο στην αύξηση της αυτονομίας. Αναφορικά με την ξεκάθαρη προτίμηση των οδηγών σε αυτοκίνητα SUV, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έδωσαν λύση, βάζοντας στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μία καινούρια σειρά ηλεκτρικών SUV αυτοκινήτων.
Συνεχίζοντας και πάλι στα δομικά χαρακτηριστικά των δύο τύπων, μία ακόμη σημαντική διαφορά συμβατικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων παρατηρείται στους χώρους. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ελλείψει κινητήρα εσωτερικής καύσης και την μπαταρία 300kg τοποθετημένη στο πάτωμα του σκάφους, έχει περισσότερες δυνατότητες στον χώρο της καμπίνας επιβατών, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί χαμηλά το κέντρο βάρους του αυτοκινήτου.
Σημαντικότερο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποτελεί η αθόρυβη κύλιση, γεγονός που αυξάνει την ανάγκη σχεδιασμού με μεγαλύτερη ηχομόνωση, διατηρώντας ευελιξία ως προς την επιλογή των υλικών και του βάρους τους, έναντι των συμβατικών, που κάθε επιπλέον κιλό κρίνεται απαγορευτικό ως προς τις εκπομπές ρύπων.
Φτάνοντας στην συντήρηση των δύο τύπων αυτοκινήτων, και πάλι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρουσιάζουν περισσότερα πλεονεκτήματα, καθώς ο κινητήρας των ηλεκτρικών δεν χρειάζεται συντήρηση, ενώ απουσιάζουν εκατοντάδες παρελκόμενα ανταλλακτικά που συναντάμε στον κινητήρα των συμβατικών, όπως αντλίες, μπουζί, ψεκασμός, turbo κα. αλλά και αναλώσιμα, όπως λάδια, συμπλέκτες κτλ. Κι ενώ τα ηλεκτρικά EVs λόγω αυξημένου βάρους παρουσιάζουν αυξημένη και συχνή φθορά των αναρτήσεων και των ελαστικών, πλεονεκτούν κατά πολύ ως προς τη φθηνότερη συντήρηση έναντι των συμβατικών.
Αμελητέες δείχνουν οι διαφορές στο θέμα συνδεσιμότητας που και οι 2 κατηγορίες αυτοκινήτων δεν στερούνται κάτι, καθώς και οι δύο βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα. Η συνδεσιμότητα είναι μία παράμετρος που απασχολεί ιδιαίτερα τους νέους οδηγούς, και πολύ περισσότερο κατόχους ηλεκτρικών αυτοκινήτων EVs, που τίθενται ζητήματα διαδικασίας φόρτισης, ανεύρεσης σταθμών φόρτισης, αλλά και άλλων ζωτικών λειτουργιών του οχήματος.
Αξιοσημείωτη είναι και η διαφορά στην ποιότητα κύλισης των δύο τύπων αυτοκινήτων, με την αίσθηση του τιμονιού να είναι εμφανώς αντιληπτή και διαφορετική. Τα ηλεκτροκίνητα υπερτερούν ως προς τις υψηλότερες επιδόσεις, εφόσον η οδήγηση είναι κάτι απλό και ο οδηγός δεν χρειάζεται να σκεφτεί πολλά και το μόνο που έχει να κάνει είναι να πατά το γκάζι. Αντίθετα σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο ο οδηγός αναγκάζεται να αλλάζει συχνά ταχύτητες. Ακόμα και το φρενάρισμα σε πολλές περιπτώσεις κατά την ηλεκτροκίνηση γίνεται μόνο του, γεγονός που επιτρέπει την εξοικονόμηση ενέργειας της μπαταρίας.
Φτάνοντας στο τέλος της έρευνας, καταλήγουμε πως τα ηλεκτροκίνητα διαφέρουν αισθητά σε σχέση με τα συμβατικά, ενώ έχουν πολυάριθμα πλεονεκτήματα. Η οδήγηση είναι πιο εύκολη στα ηλεκτρικά και ο οδηγός μπορεί να κινηθεί σβέλτα και απροβλημάτιστα. Ωστόσο, θα πρέπει να αναφερθούν και τα δύο βασικά μειονεκτήματα της βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπου αυτά δεν θα μπορούσαν να είναι άλλα από την υψηλότερη τιμή αγοράς σε σχέση με τα συμβατικά, αλλά και την δυσκολία εύρεσης σταθμών φόρτισης. Για να μπορέσει η ηλεκτροκίνηση να κερδίσει περισσότερο έδαφος και να κατακτήσει ηγετική θέση στις προτιμήσεις αγοράς, θα πρέπει να δημιουργηθούν οι απαιτούμενοι σταθμοί φόρτισης για να μπορεί να κινηθεί παντού ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ανά την Ελλάδα.
Μελλοντική πρόβλεψη και επιδίωξη είναι πως σύντομα θα επέλθει ισορροπία τιμών μεταξύ συμβατικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ σε σχέδια είναι ο πολλαπλασιασμός σταθμών φόρτισης σε όλη την Ελλάδα.